Einde indieningstermijnen , opruimtijd ?
Eens de fiscale aangiftes ingediend zijn via Tax on Web of Biztax, kunnen we even stilstaan bij de opruiming van onze archieven en meer bepaald onze boekhoudkundige stukken.
In de regel dient u alles 7 jaar bijhouden en dit zowel voor de directe belastingen als de indirecte belastingen (BTW) (art 315 lid 3 WIB 92 & art60 § 3-4 W.BTW).
Die 7 jaar moet geteld worden vanaf de eerste dag van het boekjaar na dat waarin de boekhouding werd afgesloten.
U dient dus zowel de jaarrekening, exploitatierekeningen, facturen, bankuittreksels, inventaris, grootboek e.d. Met name de stukken die in de boekhouding verwerkt zijn.
Doch ook contracten, bestelbons, offertes, professoniele agenda’s, mails e.d. moeten ook bijgehouden worden.
Let wel op dat er 4 uitzonderingen zijn op die algemene regel van 7 jaar. Zo moeten investeringsfacturen bewaard worden tot 7 jaar na de laatste afschrijving.
Werd er in een aangifte een fiscaal overgedragen verlies in rekening gebracht, dan moet u de boekhouding van het jaar waarin dit verlies geleden werd, bewaard blijven zolang de aangifte (met het fiscaal verlies in aftrek) gecontroleerd kan worden.
Alles m.b.t. onroerende goederen dienen 15 jaar bijgehouden worden, de afgetrokken btw kan immers 15 jaar herzien worden bij een bestemmingswijziging (art 11 §4 KB/W.BTW nr3)
Redelijk recent werd de verhuur van onroerende goederen met BTW optie in dit lijstje opgenomen, de herzieningstermijn bedraagt hier 25 jaar (art44,§3,2° d W.BTW) bijgevolg dienen de facturen 25 jaar bijgehouden worden.